tirsdag 1. februar 2011

Uke 4, 2011

Torsdag
I dag skulle jeg få litt hjelp av Øyvind med dreibenken, men Øyvind var borte i dag fordi han hadde problemer med beinet. Det er jo ingenting jeg kan gjøre noe med, spesielt med tanke på at den sleit for noen måneder siden.

Så det jeg gjorde da var å bli med en lærling og en ansatt for å demontere en kompressor og senere overmanne den. Når vi startet overmanningen gikk alt fint helt til vi kom til å skru av impellet. Da må man som oftest bruke en kjedetang for å holde igjen akselen, imens man drar av med en lang fastnøkkel. Kjedetangen skaper motstand, siden akselen vanligvis snurrer, da kan man dra det av. Vi sleit litt med impellet, men det gikk til slutt. Da vi skulle dra av huset til pakkboksen glemte vi å skru av noen skruer med umbrako. Da ble det noen riper i akselen. Jeg prøvde å slipe ripene ned med slipepapir, men de syntes fortsatt. Vi måtte nesten bare å vente. En ansvarlig måtte godkjenne akselen eller om vi måtte bytte.

Fredag
I dag var Øyvind her og jeg kunne endelig få litt ekstra hjelp med dreibenken. :)

Først fortalte han meg litt om HMS og vedlikehold. Benken er ganske gammel, så den er litt treg. Han viste meg hva alt brukes til og betyr, og viste meg også hvordan man f.eks. gjenger, bytter gjenger og stiller matingen.

Etter det han viste meg fikk jeg prøve litt, men etterpå fikk jeg en oppgave. Det var nemlig å dreie ned 2 mm på en bolt, og så lage nye gjenger. Det var veldig fint at jeg fikk en sånn oppgave for da måtte jeg prøve litt selv. Jeg brukte da gjengesnitt og støttet den med penolrøret på bakdokka. Jeg sveivet forsiktig inn penolrøret samtidig som dreibenken roterte med 45 r/min.

Bolten nederst var den originale, bolten i midten var en fra verktøybua og den øverste var resultatet.



Det øverste bilde til venstre er en glassblåsermaskin, bilde under er resultatet av glassblåsingen og bilde til høyre er en rusten og skitten bolt.

1 kommentar:

  1. Hei Martin. Fint at du har kommet igang med bloggingen!

    Noen kommentarer til torsdag.

    Joben du gjorde var å demontere en kompressor og senere overhale den. Litt uklart dette. Demontere hele kompressoren betyr at du allerede har demontert impelleren også..? Jeg må si at jeg savner noe planlegging her.. Litt mer detaljer rundt gjennomføring av det praktiske arbeidet og et par bilder hadde vært strålende :)
    Hvordan kunne skaden på akselen vært unngått? jeg tror du har litt å hente på å reflektere noe rundt dette spørsmålet:)

    Så til fredagsinnlegget:

    Jobben var å dreie ned 2 mm på en bolt og så lage nye gjenger.
    Hva trengs av planlegging i en slik jobb? Hva er naturlig å nevne i forhold til gjennomføringen og hvordan kunne du vurdert resultatet? Hva ville du vurdert i forhold til?
    Litt lite faglige detaljer rundt dette innlegget syns jeg. Tror / vet du kan myyye bedre :)

    Gleder meg til neste blogginnlegg!

    mvh Peter

    SvarSlett